Nyelvelsajátítás vagy nyelvtanulás?
Először is egy alapvető félreértést kell eloszlatnunk: a babák, kisgyermekek nem tanulják a nyelvet, hanem elsajátítják. Miben különbözik a nyelvelsajátítás a nyelvtanulástól? A nyelvelsajátítás velünk született képesség, olyan különleges „funkció”, mellyel a babák már születésük előtt bírnak. A Würzburg-i Egyetem kutatása szerint az újszülöttek másként sírnak, attól függően, milyen nyelvi közegbe születettek.
Az újszülött agya megdöbbentő sebességgel dolgozza fel a külvilág ingereit, és azon belül különösen fogékony az emberi nyelvre, melyet roppant fontos elsajátítania, hisz ettől függ későbbi boldogulása.
Ezért a kisgyermek agykapacitásának jó részét arra fordítja, hogy elsajátítson minden olyan nyelvet, mely hasznos lehet számára. De ez a képesség egyre gyengül. Az újszülöttek agya nem csak az őt körülvevő szavakat szívja fel, a különböző hangokat is tökéletesen elsajátítja. Gondoljunk csak a dél-afrikai !kung nyelvre, (talán emlékszünk az „Istenek a fejükre estek” aranyos öregjének fura kattogására) melynek „!k” hangja (fordított, befelé szívott k hang) a világon egyedülálló – egy csecsemő mégis tökéletesen elsajátítja. Ám az agy takarékos: nyolc hónapos kor körül bekövetkezik az úgynevezett „artikulációs bázisszűkülés”, innen kezdve a nyelv hangjait már csak utánozni tudjuk, elsajátítani nem.
Így lesz idegen akcentusunk. Ha később tanulunk egy nyelvet, főleg, ha nem kisgyermekkorunkban, könnyen ránk ismernek majd akcentusunk alapján.
Ekkor még nem zárul le a nyelvelsajátítás. Ám agyunk fontos funkciója egyre gyengül, és nagyóvodás korban eltűnik. Ezután nyelvet már nem lehet elsajátítani, csak megtanulni.
Később nehezebb!
Megtanulni egy nyelvet nem lehetetlen, de nehéz. Nyelvtanulás és nyelvelsajátítás között van egy óriási különbség. Ha megtanulunk egy nyelvet, agyunk mindig fordítani fog anyanyelvünk és az idegen nyelv között. Ha elsajátítunk egy nyelvet, gondolkozni is tudunk azon a nyelven. Az idegennyelv-tanulás viszont sok időt és fáradtságot igényel.
Sokak szerint a baba, a kisgyermek nyelvi fejlődését megzavarja a második, harmadik, stb. nyelv elsajátítása. Ezt rengeteg kutatás, és a józan ész is cáfolja. A kétnyelvű családba született gyermekek nyelvfejlődése már évtizedek óta a nyelvészek, pszichológusok kedvenc kutatási területe. A bizonyítékok egyértelműek: igaz a mondás, hogy az emberi agy olyan tartály, melyet ha megtöltenek, még több fér belé, mint ahogyan az is igaz, hogy ahány nyelv, annyi világ.
Ha több nyelvet sajátít el a gyermek, azzal egyetlen dolgot „veszít”: az izzadtságos biflázást az iskolapadban. És hogy mit nyer? Egy újabb világot, más gondolkodásmódot, más kultúrát és a jobb boldogulás lehetőségét.
Nemrég olvastuk, hogy egy Hawaii hölgy, bizonyos Janice Keihanaikukauakahihuliheekahaunaele azért küzd, hogy neve kiférjen a jogosítványára. (A csatát egyébként megnyerte.) A Hawaii csecsemő ilyen szavakkal szembesül és persze közben angolul is anyanyelvi szinten megtanul. Ez nem okoz gondot robbanásszerűen fejlődő agyának.
Adj ajándékba egy idegen nyelvet!
Hogyan teheted a legjobbat a gyermekednek? A válasz egyértelmű: használd ki elképesztő képességét, és adj neki ajándékba legalább egy idegen nyelvet! Minél hamarabb kezdi, annál jobb.
De az már nem mindegy, milyen módszer szerint tanítod. Nem születhet minden baba kétnyelvű családba, ezért a legtöbben, ha gyermeküket taníttatni akarják, gyermeknyelviskolába adják. És persze, általában az angolt választják.
Jelenleg egy angoltanítási módszert ismerünk, mely a nyelvelsajátítás képességét használja ki, és ez a Helen Doron módszer. Ráadásul, ezzel a módszerrel nem kell megállnia a nyelvi fejlődés kisgyermeki szintjén. Az alapokra építkezve a gyermek később írni-olvasni is megtanul, és ha szükséges, játszi könnyedséggel nyelvvizsgát tehet.
Mindezt úgy, hogy örömmel jön a foglalkozásokra és az angoltanulás számára játék csupán, melynek nincs tétje – hisz nem is feltétlenül tudja, hogy tanul.
A Helen Doron módszer pszichológusoktól is kedvező értékelést kapott: Jutalmaz, nem bünteti a hibázást, akár az „igazi” nyelvelsajátítás, az utánzáson és ismétlésen alapul, ráadásul támogatja a csoporton belüli együttműködést, a közösségi élet kialakulását és a másság elfogadását. Sőt, korai fejlesztő tanfolyama még a mozgáskoordináció fejlődését is segíti. Nem beszélve arról, hogy a gyermek megtanul angolul – mielőtt akár csak észrevenné.
Elnyerte tetszésedet mai írásunk? Ajánljuk figyelmedbe következő cikkeinket is, amennyiben érdekel a kommunikáció tárgyköre:
Neveljünk kétnyelvű gyereket(?)!
Babaangol
Babajelbeszéd
Dadog a gyermekem (1. rész)
Dadog a gyermekem (2. rész)
Születésünk előtt is ismertünk szavakat
Hozzászólások