A szótanulás nagyon fontos készség a kisgyermek számára, megalapozza a későbbi, az iskolai tanuláshoz szükséges képességeket. Ha zaj van, nehezebb a kisgyereknek megtanulni egy új szót. Nem hallja pontosan a hangokat, nem tudja hozzákötni őket a jelentéshez.
A mai lakások tele vannak zajjal, ami elvonja a figyelmet: szól a tévé, a rádió, emberek beszélnek, ez mind zavarja a gyerek szótanulását ebben a korai életszakaszban. A túl nagy környezeti zaj kognitív és fiziológiai szempontból, de pszichikailag is hat a gyerekre, ami megmutatkozik a rosszabb iskolai teljesítményben, a megemelkedett kortizolszintben és szívritmusban.
Ezzel szemben, a legtöbb tanulással kapcsolatos kutatás csöndes laboratóriumi környezetben folyik.
Ezért kísérelték meg most amerikai szakemberek olyan zajos környezetben megismételni a tanulási kutatást, amilyenben a gyerekek napjaikat töltik, otthon és az intézményben.
106 kisgyerek, 22 és 30 hónap közöttiek, vettek részt a kísérletben, amelyben ismeretlen tárgyak nevét tanították nekik, majd tesztelték, felismerik-e a tárgyakat, amelyeket megneveztek.
Az első kísérletben 40 kicsi (22 – 24 hónaposak) tanultak új szavakat, az egyik csoport hangosabb, a másik csöndesebb háttérzaj közepette.
Csak azok a kicsik tanulták meg sikeresen a két szót, akik csöndesebb környezetben voltak.
A második kísérletben a valamivel nagyobb (28 – 30 hónapos) kisgyermekeket figyelték meg, képesek-e megküzdeni a háttérzajjal. Ugyanazt az eredményt kapták, mint a kisebbek esetében: csak akkor tudták megtanulni az új szavakat, ha kisebb volt a környezeti zaj.
A harmadik kísérletben előbb csöndes környezetben tanították meg két szó jelentését 26 idősebb kisgyereknek, majd négy szóét: azokét, amelyeket előzőleg hallottak, és két újat. Ezúttal nagy volt a háttérzaj. A gyerekek csak arra a két szóra emlékeztek, amivel csöndes környezetben találkoztak.
Ez arra utal, hogy akkor tudnak a hangokra figyelni, a hangokat a jelentéssel összekötni, ha nem vonja el a figyelmüket a háttérzaj.
A gyerekek ritkán vannak teljes csendben, amikor tanulnak. A szülőknek és a tanítóiknak meg kell találniuk a módját, hogy csökkentsék a háttérzajt vagy kiemeljék a fontos tudnivalót, ami segít a gyereknek megtanulni akkor is a szót, ha van háttérzaj.
Címkék:
Hozzászólások